Peter Sagan - na ceste k dúhe

Autor: Matej Lorko | 25.9.2014 o 1:18 | Karma článku: 5,94 | Prečítané:  1327x

V nedeľu, 28. septembra o 10:00, sa v španielskej Ponferrade rozpúta nemilosrdná bitka o titul majstra sveta v cestnom cyklistickom preteku. Všetci fanúšikovia cyklistiky budú iste dúfať v sladkú zlatú medailu a majstrovský dúhový dres pre nášho najlepšieho cyklistu súčasnosti (a snáď aj histórie) - Petra Sagana.

Stále iba 24 ročný Sagan sa chystá už na svoje piate majstrovstvá sveta. Preteky pri svojej premiére v roku 2010 nedokončil, v nasledujúcom roku skončil v hromadnom špurte v Kodani na 12. mieste. V roku 2012 potom belgičan Phillipe Gilbert odrovnal všetkých súperov na svetoznámom holandskom kopci Cauberg, Sagan finišoval na 14. pozícii. V minulom roku v Taliansku už slovenský pretekár patril medzi najväčších favoritov, rozhodujúci kopec však bol pre neho príliš ťažký, Sagan nedokázal zachytiť ostrý nástup piatich vrchárov a nakoniec skončil na 6. mieste. 

Ponferrada 2014

Po zverejnení detailov španielskej trate pre rok 2014 však už z úst všetkých odborníkov zaznelo jediné meno - Peter Sagan. Nedeľňajšia trať je skutočne ako stvorená pre pretekára jeho typu - na prvý pohľad sa totiž zdá byť príliš ťažká pre klasických šprintérov, ale zároveň príliš málo náročná pre čistých vrchárov. Všeobecne sa tak očakáva, že víťazstvo by malo padnúť do rúk niektorému z najlepších svetových klasikárov. A Sagan medzi nich rozhodne patrí. Cesta k dúhovému dresu však bude nesmierne náročná.

Pretekať sa bude po celý čas priamo v Ponferrade, organizátori pripravili vyše 18 kilometrový okruh, ktorý budú pretekári musieť absolvovať 14 krát, celková dĺžka pretekov tak presiahne 250 km. Okruh obsahuje 2 stúpania. V prvej polovici sa nachádza 4 kilometrové stúpanie s priemerným sklonom približne 6%, po krátkom zjazde potom nasleduje kratšie ale zato oveľa prudšie stúpanie - niečo vyše 1 kilometra a približne 10% sklon. Z vrcholu do cieľa ostane zhruba 4,5 km, predovšetkým v zjazde. Stúpania samé o sebe nie sú pre špičkových cyklistov príliš náročné, ale keďže sa nimi bude prechádzať až 14 krát, v druhej polovici pretekov už bude nahromadená únava pelotón výrazne riediť. Únava je v takýchto pretekoch kľúčový faktor. Počas 250 km nastúpajú pretekári dohromady vyše 4200 výškových metrov v ohromnom tempe, v poslednom kole už budú môcť pomýšľať na zlato len tí najodolnejší.


Kto z koho

Majstrovstvá sveta sú špecifickým pretekom, v ktorom cyklisti nesúťažia za svoje profesionálne tímy, ale v národných dresoch - za svoju krajinu. Keďže miestenky na MS sa udeľujú podľa úspešnosti národov v rámci sezóny, sily na rozdiel od klasických pretekov nie sú rozdelené rovnomerne. Najsilnejšie cyklistické krajiny môžu do pretekov poslať až 9 cyklistov, zatiaľ čo krajiny s menším počtom zástupcov v profipelotóne dostávajú menej miesteniek. Slovensko tak budú zastupovať iba traja cyklisti - Peter Sagan a dvojičky Peter a Martin Velitsovci. Menší počet pretekárov je samozrejme pre našu krajinu nevýhodou, v trojici skrátka žiaden tím nedokáže preteky kontrolovať. Na druhej strane je niekedy aj lepšie, ak na tím nepadá "zodpovednosť" za osud a priebeh pretekov.

Režiséri pretekov

Zodpovednosť bude padať na plecia tým najsilnejším krajinám. Tvoriť preteky by mali hlavne Španielsko, Taliansko a Francúzsko.  Španieli sú doma a po nie úplne taktickom zvládnutí posledných MS s podobným profilom budú pod veľkým tlakom. Určite budú chcieť jazdiť až "na krv", španieli skrátka musia pred poslednými okruhmi dobehnúť očakávaný dlhý úvodný únik a potom už nesmú dovoliť ujsť žiadnej skupine, v ktorej nebudú ich najväčšie esá Alejandro Valverde alebo Joaquín Rodriguéz. Podobná úloha čaká aj na Taliansko a Francúzsko, tí sa však budú môcť trošičku šetriť v španielskom závetrí a zabrať až v prípade, že španielom to nepôjde. Francúzi sa potom budú spoliehať na to, že do rozhodujúcej selekcie dostanú Sylvaina Chavanela alebo Tonyho Gallopina, a v prípade, že do cieľa sa dostane väčšia skupina, budú sa snažiť pripraviť pozíciu pre šprint Nacera Bouhanniho. U Talianska je to komplikovanejšie. Najväčšia hviezda Vincenzo Nibali od víťaznej Tour de France v podstate nepretekal a navyše je mierne zranený po nedávnom páde. Taliansko však má v zálohe niekoľko ďalších pretekárov, ktorí by mohli zvíťaziť, prekvapiť môže napríklad Fabio Aru či Matteo Trentin.

Silné tímy so šprintérmi

Za režisérmi pretektov sa bude snažiť schovať niekoľko silných tímov, ktorých cieľom bude predovšetkým dojazd na cieľovú pásku v čo najväčšom počte tak, aby mohli na záver pripraviť pozíciu pre svojho šprintéra. Táto taktika sa očakáva od Austrálie (Simon Gerrans), Veľkej Británie (Ben Swift), Nórska (Alexander Kristoff) a Nemecka (John Degenkolb). Rozpútavanie záverečných únikov sa od týchto krajín neočakáva.

Tímy, ktoré budú útočiť

Zvláštnu pozíciu budú mať hlavne Belgicko a Holandsko, teda najznámejšie klasikárske bašty, krajiny, v ktorých vždy boli jednorázové preteky na prvom mieste. Oba tieto tímy majú v rukách 3 či 4 veľmi silné karty a očakáva sa, od nich obrovská aktivita a snaha umiestniť svojho pretekára v každom nádejnom úniku. S podobnou taktikou pravdepodobne pôjdu do pretekov aj Kolumbia, Česko, Dánsko, Írsko, Poľsko a USA, tam sú však šance na víťazstvo výrazne nižšie. Útočiť však bude aj obhajca zlata - Portugalčan Rui Costa a litovčan Ramunas Navardauskas. Možno najväčším útočníkom však bude švajčiar Fabian Cancellara, vyhlásený klasikársky kráľ posledných rokov, "Spartakus", ktorý už dávnejšie vyhlásil, že titul majstra sveta z cestného preteku je jeho najväčšou doteraz nenaplnenou ambíciou, ktorej je ochotný podriadiť úplne všetko. Na Cancellaru si musia dávať pozor všetci, ak ostane na poslednom kopci vpredu sám, nedobehne ho už nikto.

A čo Peter Sagan?

Peter nemá za sebou tak úspešnú sezónu ako sa podľa výsledkov z minulých rokov očakávalo a jeho nedávne vystúpenie na Vuelte nesvedčilo o tom, že je v najlepšej forme. Sagan sa však vždy vie na vrcholy sezóny výborne pripraviť a v pretekoch určite nebude chcieť byť iba do počtu. To, že v posledných týždňoch sa jeho meno medzi najväčšími favoritmi už až tak často neskloňuje môže byť pre neho v konečnom dôsledku výhodou. Pre víťazstvo je potrebné zobudiť sa do výborného dňa a mať aj potrebnú porciu šťastia. Ktoré faktory budú pre jeho umiestnenie v pretekoch rozhodujúce?

Čo môže Saganovi pomôcť

1) Vysoké tempo a výrazné selekcie pelotónu - čím menej pretekárov ostane v pelotóne v posledných okruhoch, tým väčšia šanca pre Sagana. Peter by sa mal udržať s tými najlepšími až do konca a pokiaľ jeho súperi prídu počas pretekov o svojich kľúčových pomocníkov, otvorí sa Saganovi priestor pre jeho vlastný ťah.

2) Kolegovia z tímu - Peter a Martin Velitsovci síce nepatria medzi klasikársku elitu a ku koncu pretekov sa už v hlavnej skupine možno neudržia, určite však budú môcť Petrovi výrazne uľahčiť pozíciu a pomôcť ušetriť množstvo energie pred kľúčovými okamihmi preteku. Do úvahy pripadá dokonca aj mierna pomoc od súperov. Nový Petrov majiteľ Oleg Tinkov - šéf tímu Tinkoff-Saxo sa už niekoľkokrát vyjadril, že by Sagana rád videl v budúcej sezóne v dúhovom drese. Za istých okolností je teda možné, že Petrovi čiastočne pomôže aj niekoľko ruských či dánskych pretekárov z jeho budúceho tímu. Tí totiž medzi sebou nemajú jasného lídra a kandidáta na víťazstvo. Určite však nevyčerpajú v prospech Sagana všetky svoje sily.

3) Záverečný zjazd  - Peter je vyhláseným zjazdárom, v tejto disciplíne patrí medzi úplne najlepších v profipelotóne a na posledných kilometroch tak môže získať cenné sekundy. Sagan je zároveň skvelú techniku a niekoľko kruhových objazdov v posledných kilometroch mu tiež môže prísť vhod.

4) Aklimatizácia - Sagan na rozdiel od minulého roku počas septembra len minimálne cestoval, absolvoval Vueltu a niekoľko ďalších tréningových dní priamo v Španielsku. Na podnebie a klimatické podmienky by tak mal byť výborne pripravený.

5) Chaos - Peter sa vie výborne orientovať v neprehľadných a zamotaných situáciách, dokáže si v šprinte poradiť aj bez podpory tímových kolegov. Zároveň jazdí skvelo pozične, vždy v blízkosti čela pelotónu. Ak dôjde počas posledného okruhu k pádu, prípadne k inej neštandardnej situácii, Sagan z toho môže vyťažiť.

Čo môže Saganovi uškodiť?

1) Menší tím - Velitsovci sú síce výbornými pretekármi, stále sú však iba dvaja. Ak stratia kontakt s pelotónom, napríklad ako minulý rok kvôli pádu, a nikto iný mu nepomôže, bude na všetko sám.

2) Technické problémy - rebríček krajín, ktorý určuje počet pretekárov, ktorí môžu nastúpiť zároveň určitým spôsobom definuje aj pozíciu technického servisu v kolóne za pelotónom. Naše technické auto sa bude počas celých pretekov určite nachádzať až v zadnej časti kolóny. Pri technických problémoch, ktoré budú vyžadovať zásah technického vozidla tak Peter môže stratiť na pelotón veľké množstvo času. Technický problém v posledných kolách Sagana z boja o titul v podstate vyradí. 

3) Slabý únik a málo útokov - ak na začiatku pretekov unikne z pelotónu iba malá a nie dostatočne silná skupina, najsilnejšie tímy možno nebudú mať záujem ísť od začiatku dostatočne vysoké tempo. V pelotóne tak do konca pretekov bude môcť ostať množstvo pretekárov, ktorí si budú vedieť ku koncu zorganizovať rozhodujúci nástup či dokonca šprintérsky vláčik pre svojho favorita. 

4) Počasie - Sagan dokáže vyhrávať preteky za slnka, v daždi a dokonca aj v teplotách tesne nad bodom mrazu, v minulosti mal však veľmi často problémy pri pretekoch, počas ktorých sa počasie výrazne zmenilo. Ak bude pred cieľom výrazne teplejšie, či kvôli dažďu výrazne chladnejšie ako ráno na štarte, Peter môže mať problémy.

5) Meno - Okruh označovaný ako "príliš ťažký pre šprintérov a príliš ľahký pre vrchárov" je ako šitý na Saganov prívlastok "najlepší vrchár medzi šprintérmi a najlepší šprintér medzi vrchármi" a hoci je jeho aktuálna forma otázna, na Sagana si budú dávať pozor všetci súperi a nikto sa s ním nebude chcieť pustiť do boja, v ktorom je Sagan lepší.

Čo na záver?

V Ponferrade sa schyľuje k fantastickému športovému divadlu, ktoré síce možno má svoj očakávaný scenár, na trati sa však môže stať všeličo a nikto si nemôže byť ničím istý. Klasikárske preteky majú svoje vlastné zákonitosti a hoci favoriti si zvyknú svoje pozície v takto významnej súťaži uhájiť, môžeme sa dočkať aj obrovského prekvapenia. Na Slovensku však budeme všetci veriť, že dúhová cesta bude pripravená pre nášho pretekára. Veľa šťastia Peter!

Článok nájdete aj na http://www.kiero.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

SVET

Taliansky premiér Renzi po prehre v referende podá demisiu

Hlasovanie zaznamenalo vysokú účasť.


Už ste čítali?